Әйткәндәй, был әҫәрендә ул бөгөнгө йәмғиәттең кире яҡтарын: ғаиләлә бала тәрбиәләүгә иғтибар етмәүе, әсәй кешенең ғаилә башлығы ролен алыуы, эшһеҙлек, ир-егеттәрҙең оҙон аҡса артынан Себер тарафтарына сығып китеүе, кешеләрҙең өйө генә түгел, хатта күңеле лә йоҙаҡ менән бикләнгәнен күрһәтергә тырыша.
Хикәйәлә 12 йәшлек Дим исемле малай атай терәгенә, әсәй наҙына мохтаж булып йәшәй. Татыу ғаилә хаҡында хыяллана. Көндәр буйы йылға буйына барып, торналарҙы күҙәтеп ултыра. Ҡоштарҙың бер-береһенә терәк, берҙәм булыуҙарына хайран ҡала. Ысынлап та, һәр кешенең ҡайтып һыйынырлыҡ йылы усағы, тынысланып ял итер урыны булырға тейеш. Минең уйымса, ғаилә – ул йылы усаҡ, ә унда һәр кеше тартыла. Ғаиләләге татыулыҡ ни тиклем көслө булһа, усаҡтан килгән йылылыҡ та шул тиклем сағыуыраҡ бит. Дим дә ошо йылылыҡты, татыулыҡты булдырырға теләй. Ләкин ата-әсәһе айырылыша һәм әсәһе Димде атаһына ҡалдырып сығып китә. Ярай әле янында баҫалҡы, тормоштоң әсе-сөсөһөн күп татыған Зәйнәп өләсәһе була. Уның аҡыллы, сабыр һәм тыныс холҡо бала йөрәгенә баһалап бөткөһөҙ тәрбиә орлоҡтары сәсә. Өләсәй янында йылы, аштары тәмле, ул һәр саҡ ейәнен ишетә, һөйләшергә ваҡыт таба, арҡаһынан һөйөп ярата, ә атаһы эштән бушамай. Ысынбарлыҡта ла шулай бит, бөгөнгө заманда бала күңеле ҙур бушлыҡ кисерә. Ата-әсәләр балалары менән бик аҙ аралаша, ҡыҙҙар, малайҙар тәрбиәне күпселек интернет, телевизор аша ала, тиһәк тә яңылыш булмаҫ. Өлкәндәрҙе нисек эш табыу, ғаиләне ашатыу һәм кейендереү кеүек уйҙар борсой, ә балаһы менән аралашыуға, ҡосаҡлап яратыуға ваҡыты юҡ. Һәр кемдең үҙ проблемаһы. Берәүҙәр байлыҡ, аҡса туплау менән мәшғүл булһа, икенселәре, киреһенсә, тапҡан-таянғанын араҡыға алмаштырып, эсеү менән мауыға. Хикәйәлә Гөлирә – тап ана шундайҙарҙың береһе. Араҡы ҡоло булып, хатта бәләкәй балаһының юҡҡа сығыуына ла бошонмай.
Автор хикәйәлә атайҙарҙың тәрбиә эшендә битараф булыуҙарына ишара яһай. Уларҙың ролен, йәмғиәттәге бурысын бөгөн ҡатын-ҡыҙ үҙ иңенә алырға мәжбүр. Ә малай өсөн атай тәрбиәһе мөһим. Ул улына ҙур иғтибар бүлергә, балаһы өсөн өлгө булырға тейеш. Тап атай тәрбиәһендә бала аяғына ныҡ баҫып үҫә, унан яҡшылыҡҡа өйрәнә, насарын да үҙләштерә. Атай кеше үҙенең өлгөһө менән улдары һәм ҡыҙҙарының киләсәген, хатта йәмғиәттең киләсәген төҙөй. Димдең атаһы Айрат та улын тәрбиәләү эшен тулыһынса Зәйнәп әбейгә тапшыра. Уның нимә ашауы, кейеүе, хыялдары тураһында ҡыҙыҡһынмай. Тәүге ҡатыны менән айырылышып, икенсегә өйләнгәс, Димдең барлығы хаҡында бөтөнләй онота.
Таңсулпан Ғарипова хикәйәһендә эшһеҙлек проблемаһының бөгөн иң мөһим мәсьәләләрҙең береһе булып ҡалыуын күрһәтә. Күптәр юғары уҡыу йортон тамамлап, үҙенең һайлаған һөнәре буйынса эшләмәй. Улар оҙон аҡса эҙләп, яҡындарынан айырылып, Себер тарафтарына сығып китә һәм шунда һаулығын бөтөрөп, ғүмер буйы бил бөгә. Беҙҙең ғаиләлә лә шулай, атайым юғары белемле булһа ла, Себерҙә эшләй. Ныҡ ҡыйын ситтә йөрөгәс. Шуға ла Димдең ниҙәр кисергәнен яҡшы аңлайым. Атайымды алыҫҡа эшкә ебәргем килмәй, һәр ваҡыт эргәлә генә йөрөүен мин дә теләйем. Ләкин ауылда эш булмауы арҡаһында ул да ситтә йөрөргә мәжбүр.
Был хикәйә миңә ҙур һабаҡ бирҙе. Ғаиләлә атайҙың роле, уның һүҙе, тәрбиәһе бик мөһим икәнен аңланым. Киләсәктә татыу, дуҫ ғаилә төҙөп, балаларыма терәк, үрнәк булырға тырышасаҡмын. Улар менән буш ваҡытта Тыуған ил, тыуған ер, әхлаҡ темалары тураһында дуҫтарса һөйләшергә кәрәк икәненә төшөндөм, сөнки бала атай һүҙен күңеленә нығыраҡ һеңдерә, уға ышана.
Динияр ВӘЛИЕВ,
VIII cиныф уҡыусыһы.
Баймаҡ районы,
Ҡаратал мәктәбе.